Simsony to w Polsce najpopularniejsze motorki i z silnikami można nieźle się zabawić!
Postaram się pokazać na przykładzie silnika Simsona poszczególne elementy i kroki przy ich modyfikacji.
Na początek ciekaw jestem czy wiecie co to za cudak! A to link do filmu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
To oczywiście kartery Simsona a dawcą cylindra był Fantik 50cc.
Użycie tego cylindra dało możliwość zastosowania membrany w układzie dolotowym jak również żebra chłodzące mają większą powierzchnię chłodzącą.
Przeróbka polega na zwiększeniu pojemności Simsona do 80 cc co zmusza nas do roztoczenia karterów do większej średnicy. Na zdjęciu widzimy już dorobioną tuleję i teraz przystępujemy do korekcji kształtu i kątów kanałów przelotowych. Po prawej widzimy kanał przelotowy powiększony a po lewej oryginalny fantik.
Muszę tu wspomnieć o komplikacjach wynikających w tak głęboką ingerencję.
Widoczny karter Simsona musiał być nadspawany by nie dochodziło do niepożądanych przedmuchów na łączeniu z cylindrem.
W drógiej połówce zbyt cienka ścianka doprowadziła do przebicia się do aparatu zapłonowego.
Konieczne będzie spawanie i tego elementu.
Przy dopasowywaniu cylindra i karterów przydatne są nakrętki motylkowe.
Wielokrotne odkręcanie i skręcanie zdecydowanie skróci czas Tuningu.
Dopasowanie kartera i cylindra musi być idealne !
Zgranie tłoka z wałem korbowym - jego wysokością
Oczywiście by silnik maił odpowiednią dynamikę koniecznie jest
zastosowanie tuningowego - sportowego wału korbowego. Wał ten zmniejsza szkodliwą pojemność skrzyni korbowej.
Cylinder został zrobiony na 3 kanały wydechowe i pięć przelotów.
To samo możemy zrobić z oryginalnym cylindrem Simsona dodając dwa kanały wydechowe.
Oczywiście koniecznie jest dokonanie modyfikacji w kanałach przelotowych gdyż oryginalne
są strasznie nieudolnie wykonane i z pewnością silnik ma o wiele mniejszą sprawność.
Simson 70
To nasz popularny simson 70 po małym tuningu. Tłok nominał ale w tulei są 3 kanały wydechowe i 4 kanały płuczące
co zdecydowanie wpływa na większe napełnienie cylindra a co za tym idzie i jego moc.
Kanał ssący został powiększony też w górę w celu lepszego napełnienia skrzyni korbowej
Simson 90 cc o średnicy tłoka 50 mm przy dobrym strojeniu i dopasowaniu rury rezonansowej- dyfuzora
może osiągać moc do 15 KM
Niestety jakość tych tłoków pozostawia wiele do życzenia.
Tłok posiada jeden pierścień wykonany z żeliwa
Kanał wydechowy można zrobić jako jeden większy i dwa mniejsze po bokach lub dwa większe z przedziałką
po środku. Kanały przelotowe jako 4 to optymalna konfiguracja dla symetryka
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
A to bardzo ciekawy cylinder simsona zrobiony jako pojemność 90 cc. Cylinder został wykonany na 3 kanałach
wydechowych i pięciu kanałach przelotowych. Dużego nakładu pracy wymaga wykonanie mocowania membrany
i mocownia go do cylindra. Silnik taki ma zdecydowanie większe napełnienie mieszanką skrzyni korbowej i co za
tym idzie osiąga większą moc i dynamikę. Przy dobrym strojeniu silnika i dobrym dopasowaniu układu rezonansowego
silnik spokojnie może osiągać moc 15 KM. Należy pamiętać o tym, że taki silnik jest dość mocno podrasowany
i wymaga stosowania sportowych olejów takich jak Motul 800 lub Castrol R2. Na tłokach rodem AlMot RZT raczej
nie polecam przekraczania stopnia sprężania 11,5 grozi to poważnym zatarciem silnika, chyba ze tlok zostanie pokryty
ceramika i teflonem tak jak zrobil kolega Kuba. Grubosc pierscienia to 1,5mm i jest on pokryty powloka chromowa.
A oto link do dokładnego opisu i dodatkowych fotek - http://simsony.net/viewtopic.php?t=16188
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kolega Daniel wpadł na świetny pomysł wykonania Simsona chłodzonego wodą. Długo trwały poszukiwania
dawcy cylindra i decyzja padła na silnik RV 80 cc z Aprili. Jak to przy takich projektach po drodze trzeba było
pokonać kilka problemów związanych z dorobieniem i dokupieniem odpowiednich podzespołów do silnika.
Narazie zamieszczam zdjęcia cylindra i karterów a niebawem będą fotki z gotowego motorka, testy i wnioski
Oczywiście został zastowowany tuningowy wał z Simsona 70 cc
Tłok Vertexa zapewnia większą niezawodność i odporność na zatarcie silnika. Na fotografi po prawej widać ładne
przejście od membrany do środka tłoka ( widoczny sworzeń tłokowy )
Silnik został wykonany na 3 kanałach wydechowych i pięciu przelotowych
Tuning niesie za sobą wielką ingerencję w części i kartery musiały być nadklejone żywicą ( ciekłym metalem )
Korekta głowicy jest konieczna ponieważ pochodziła z silnika 50 cc. zamierzany stopień sprężania to 11,5
czyli przy tłoku 47 mm i skoku 44 pojemnośc komory spalania 7,3 cm3
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Jakiś czas temu rozpoczołem prace nad tym cylindrem dla Adriana L. i muszę się przyznać że strasznie się przeciągały
za co go gorąco przepraszam. Postanowiłem że muszę chłopakowi zrobić coś ekstra i wpadłem na pomysł tego
niecodziennego projektu. Dostarczony był cylinder z tłokiem i głowicą lecz sam cylinder pochodził od simka 50cc
tłok z 80cc. Prace prowadzone w ślimaczym tempie przyniosły w końcu efekty i powstał cylinder z pięcioma kanałami
wydechowymi i szejścioma przelotami.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
No i kolejny ciekawy projekt. Simson 80cc z kutym tłokiem Wossnera z YZ80