Wał korbowy

Wał korbowy nowoczesnego silnika dwusuwowego jest jego bardzo ważną częścią wpływającą  zdecydowanie na moc danego silnika jak również na szybkość  wejścia silnika na wysokie obroty.
Wał korbowy składa się z następujących elementów:
Połówka prawa i lewa ( przeciw wagi )
Czop wału ( łączący dwie połówki )
Korbowód
Łożysko dolne korby  i górne
Podkładki dystansujące  korbowód
W silnikach motocykli Crossowych zasadą jest wymiana korbowodu co  trzy wymiany tłoka. Firma Vertex  i  serwis zaleca wymianę tłoków co  20 moto godzin  - czyli korba co  60 moto godzin. Znam jednak przypadki  wymiany korby  co  200 moto godzin przez ludzi  jeżdżących  amatorsko i stosujących najwyższej klasy oleje do paliw. Korbowód przenosi  siły z tłoka na wał przy wysokich obrotach , a łożyska na czopie mają tendencję do grzania , niewłaściwe smarowanie może spowodować przegrzanie  koszyka i rolek, które po prostu robią się kwadratowe i pękają na drobne kawałki , wypadają ze stopy korby robiąc olbrzymie spustoszenie w silniku . Dlatego też zalecam docieranie silników wyczynowych dwusuwowych na najwyższej klasie olejach takich jak Ipone Samurai lub Motul 800.

Wał Aprilia RS 125 - 160cc

Jeśli ktoś po utracie mocy rozebrał cylinder i stwierdził że coś go mocno porysowało i poobijało tłok od strony denka, jest to właśnie dowód na wysypanie się szczątków koszyka i rolek. W starych silnikach były stosowane złożenia z trzech rzędów krótkich rolek przedzielone stalowymi podkładkami ale trwałość takich złożeń była bardzo słaba a po tuningu silnika w ciągu godziny dochodziło do uszkodzenia łożyska stopy korby. Nowoczesne łożyska to koszyki stalowe toczone i frezowane po czym miedziowane i posrebrzane lub wykonane z brązu i posrebrzane a trwałość ich jest bardzo wysoka. Przestrzegam przed stosowaniem łożysk na stope korby kupioną w hurtowni łożysk za parę złoty. Często są to łożyska do skrzyń biegów i są wykonane z wytłoczki blaszanej bez powłok lub mają koszyk wykonany z aluminium - koszyki takie rozpadają się w ciągu godziny pracy silnika.

Wał z Yamaha YZ450F rozebrany w ostatniej chwili przed zniszczeniem tłoka i cylindra.

Przykładowe konstrukcje wałów korbowych od najnowszego do najstarszego z silników czterosuwowych

KTM SX 450 F ...........................................................................YAMAHA XT 250...........................................................................JUNAK

Już gołym okiem widać iż nowsze wały korbowe są wykonane z wyraźną przeciwwagą - konstrukcja jak by lżejsza ale korbowody zdecydowanie masywniejsze

Jeśli chodzi o wały z silników dwusuwowych sytuacja wygląda dokładnie odwrotnie

Parilla 100 - Kartingowy wał kręci się do 22 000obr/min......................CZ 125 516........................................................................Aprilia 125 RS / RX

 

Honda CR 125.40 KM.............................................................Honda NSR 125..28 KM.................................................................Solo 210cc 14 KM

Gołym okiem widać że wały korbowe z wyczynowych silników dwusuwowych harakteryzują się pełną masywną konstrukcją z wypełnieniami w celu zmniejszenia szkodliwej pojemności skrzyni korbowej.

Wypełnienie skrzyni korbowej ma olbrzymi wpływ na lepsze napełnienie cylindra w trakcie płukania a co za tym idzie silniki błyskawicznie wchodzą na wyskokie obroty.

Skrzynię korbową można wypełnić w dwojaki sposób. Pierwszy z nich to do dziś stosowany najczęściej , chodzi o to by wał korbowy swoją konstrukcją wypełnił tą pojemność.

Drugi stary patent ma na celu dokręcenie do skrzyni korbowej lub do wału różnych podkładek a w przypadku WSK 125 wsadzeniu t/z Podkowy która swoją objętością zmniejszała

szkodliwą pojemność skrzyni korbowej.

Kilka przykładów takich wypełnień szkodliwej pojemnośći w wałach korbowych:

Honda CR 125 .....................................................................................Parilla 100 ...........................................................Simson tuningowy wał

Tuning wału korbowego nie jest niemożliwy ale wiąże się z bardzo dużym nakładem pracy, a co za tym idzie też sporo kosztuje.